Duurzamer ondernemen met Hollarts!

Geplaatst op: 04-07-2022

Duurzamer ondernemen in 100 dagen. Dat is het doel van Impact Nation, een programma aangeboden door onze huisbank ABN AMRO. Omdat duurzaamheid één van onze speerpunten is, doen wij hier natuurlijk graag aan mee. Namens Hollarts verdiepte Allard Froon zich in de vissector en kwam hij erachter dat daar nog een wereld te winnen is.

Hollarts is vooral actief in de logistieke sector en biedt veel verschillende verpakkingen voor transport. Denk bijvoorbeeld aan onze champignon- en vleeskratten en bloemenemmers. Wij proberen hier altijd al proactief met onze klant mee te denken om eventuele problemen op te lossen. Dit is goed gelukt bij de vernieuwde bloemenemmers, waar wij in samenwerking met de klant én een concurrent het product echt hebben verbeterd. Soms moet je buiten gebaande paden denken. Het succesverhaal over de bloemenemmers kun je hier lezen.

Het probleem: design for waste

Terug naar Impact Nation. Na het verkennende gesprek was de eerste stap om het probleem in kaart te brengen. We wilden ons toeleggen op het vistransport omdat we dachten dat daar een mooie verbeterslag te maken zou zijn. Verse vis wordt immers vervoerd in bakken van piepschuim die eenmalig gebruikt worden. Toch moesten we eerst weten: Is dit wel een probleem? Voelt de leverancier dit probleem ook en hoe zit het met de eindgebruiker? Een belangrijke stap, want wanneer gebruikers het probleem niet voelen, is er ook geen bereidheid om deel te nemen aan de oplossing ervan.

Het probleem bleek wel degelijk voelbaar. Niet voor de eindgebruiker: de klant die voor de viskar in zijn haring hapt, heeft geen idee welke route dat harinkje heeft afgelegd en op welke manier. De verkopers daarentegen blijven na verkoop achter met enorme hoeveelheden afval. De piepschuim verpakkingen zijn poreus, kunnen niet gereinigd worden en worden daarom na eenmalig gebruik weggegooid. Totaal niet duurzaam dus.

Om een idee te krijgen van hoe groot die afvalberg is, hebben we ingezoomd op de import van één soort vis: zalm. Bij de import van zalm naar Nederland zijn 250.000 piepschuim kratten per maand gemoeid. Als je die achter elkaar zou leggen, overbruggen ze een afstand van Amsterdam naar Antwerpen. Per jaar hebben we het dan over 3 miljoen kratten, een afstand van Amsterdam naar Barcelona. Jaar in, jaar uit, van Nederland naar Spanje!

En dit is natuurlijk nog maar het topje van de ijsberg, want we hebben het nu over de import van één soort vis naar ons kleine landje. Probeer je eens voor te stellen hoeveel piepschuim kratten dit kost voor alle vis die we importeren en exporteren. En wat dat wereldwijd betekent.

Niet alle piepschuim kratten worden trouwens meteen vernietigd. Een deel wordt opgekocht en verwerkt tot isolatiemateriaal. Dat is echter een druppel op een gloeiende plaat en nog steeds spreken we hier niet van recyclen. Het product wordt niet opnieuw gebruikt met hetzelfde doel, maar verwerkt tot een laagwaardig product waar minder eisen aan hangen. Downcyclen noemen wij dat en nog steeds niet duurzaam.

De oplossing: design for reuse

Oké, het probleem was bekend en werd ook als zodanig ervaren. De oplossing zoeken we in duurzame kratten, die steeds opnieuw kunnen worden gebruikt. Kratten die aan het eind van hun levensduur kunnen worden gerecycled tot nieuwe kratten.  

We keken naar de vleesindustrie, want daar gebeurt dat al. Aan vleesvervoer hangen strenge regels: temperatuur en hygiëne zijn bepalend. Ook voor vis geldt dit natuurlijk, hetzij iets specifieker. In de wet staat letterlijk dat vis vervoerd moet worden op de temperatuur van smeltend ijs. Dat is wat er nu ook gebeurt: de vis ligt, in die piepschuim bakken, op een laag ijs.  
Bij het ontwikkelen van een nieuwe drager moet daar dus rekening mee worden gehouden. De bak of krat moet goed isoleren, stevig en stapelbaar zijn, makkelijk te hanteren en daarnaast heel goed te reinigen. We betrekken meteen vanaf het begin de gebruikers bij het ontwerp. Op die manier zorgen we ervoor dat onze krat de wensen van de markt beantwoordt.

Samenwerken, samen sterker

Eén van de mooie dingen aan dit traject is, dat ABN AMRO een uitgebreid en gevarieerd netwerk heeft waardoor bedrijven van elkaars kwaliteiten gebruik kunnen maken. In dit netwerk zitten zowel leveranciers als producenten én gebruikers. Verbindingen worden snel en makkelijk gelegd.  

Ook wij hebben natuurlijk ons netwerk. In zee gaan met een enkele visboer zou weinig zoden aan de dijk zetten. Om echt impact te maken, moeten we het groter aanpakken. We willen natuurlijk het liefst dat de hele sector óm gaat. Al vroeg in het traject besloten we daarom te peilen of de Faber Group geïnteresseerd was, deze uitdaging samen met ons aan te gaan. 
De Faber Group is een toonaangevende leverancier van duurzame, circulaire pooling services. Hun purpose, missie en visie passen helemaal bij het idee achter Impact Nation. Zij sloten dus graag aan. 
En we bedachten: als wij een goede ladingdrager zouden kunnen ontwikkelen die de Faber Group vervolgens aanbiedt, kun je echt een slag slaan.  

Om dit te bereiken, is het wel belangrijk om een grote speler uit de vismarkt aan te haken. We zijn dan ook heel trots dat we de interesse hebben kunnen wekken van een grote en belangrijke speler op de West-Europese markt. Als deze partij gaat werken met onze duurzame ladingdragers, kunnen anderen niet achterblijven.  

Samenwerken is essentieel: de cirkel moet rond. We hebben allemaal onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om dat ellenlange pad van piepschuim bakken stukje bij beetje op te ruimen. Alleen door de keten te sluiten, krijgen we dat voor elkaar. De 100 dagen zijn voorbij, maar wij zijn nog lang niet klaar met onze missie in de vissector! 

Bekijk hieronder ook de presentatie van Allard Froon bij Impact Nation: 

Duurzamer ondernemen met Hollarts!
Hollarts Is Aangesloten Bij Circular Plastics Alliance

Ga terug